שוטפים פלוס: איך מנקים רצפות מסוגים שונים?

פרקט או שיש, קרמיקה ואפילו בטון. היום יש סוגים רבים של רצפות. איך שוטפים ומנקים אותם ביסודיות? כל הטיפים והדגשים.

כיום, כמעט בכל בית תמצאו משטחים שונים החל משיש, פרקט בחדרים, קרמיקה או גרניט פורצלן ואפילו בטון. רצפות עשויות חומרים שונים ולכל חומר התייחסות שונה ואופן תחזוקה אחר. אז איך שוטפים ומנקים את רצפות הבית?

floor

 

פרקט

בשנים האחרונות הבית הישראלי גילה את הפרקט. רצפות העץ מעניקות מראה חמים ונעים לבית, הפרקט אינו צובר קור והוא רך יותר מרצפות אבן. תכונותיו הופכות אותו למתאים במיוחד לחדרי ילדים ותינוקות. בניגוד למיתוס שהפרקט קשה לתחזוקה האמת היא שמספיק מעט מאוד כדי לשמור עליו נקי. חול ים וחלקיקים קשים אחרים פועלים על הפרקט כמו נייר שיוף, הם שוחקים ושורטים את העץ ולכן חשוב מאד לטאטא את הפרקט באפן תדיר ולהבטיח שלא יהיו עליו חלקיקים. כמו כן, מומלץ לא לגרור רהיטים ולשים על תחתיות הרהיטים מדבקות לבד שימנעו שריטות. כמו כל רהיט עץ גם הפרקט לא אוהב כמויות מים ולכן השטיפה צריכה להיות מינימלית. התחילו בטאטוא או שאיבת החדר. לאחר מכן עברו עם מטלית שטבלתם בסנו פוליוויקס פרקט ומים וסחטתם היטב. לסיום נגבו היטב את כל החדר והפרקט נקי. אם נשפך משהו על הפרקט נקו אותו מיד ואל תחכו להתייבשות הכתם, אם בכל זאת יש כתמים על הרצפה נקו אותם עם מטלית או ספוג רך כדי להימנע משריטות.

 

שיש

ריצוף שיש מעניק לבית מראה יוקרתי ומבריק אבל תחזוקה לא נכונה של השיש תפגע בברק הטבעי של האבן. בנוסף שיש עלול לתפוס כתמים עקשניים, להישרט ולקבל מראה עכור ולא אסתטי.

כדי לשמור על מראה מבריק ונקי של רצפת השיש יש להקפיד על ניקיון שוטף, טאטוא יומי ושטיפה בחומרי ניקוי עדינים וללא חומצה. לאריחי שיש שעברו טיפול בפוליש קריסטלי מומלץ להשתמש בסנו מגן קריסטל המשמר את המראה המבריק ומגן על הרצפה. מומלץ להקפיד על טיפול פוליש ביתי אחת לחודש בעזרת חומר להברקה כמו סנו סופר פוליש, וטיפול מקצועי הכולל שיוף וציפוי בסילר אחת לשנה או לפי הצורך. רצפת שיש סופגת במהרה נוזלים הנשפכים עליה, לכן מומלץ להקפיד על ניקוי מידי של כל כתם, בטרם יתקבע. כדי למנוע שריטות נגבו את הרצפה בסחבה רכה, מומלץ לכסות את רגלי הרהיטים והכיסאות בציפוי סיליקון.

 

גרניט פורצלן

בדומה לשיש גם אריחי גרניט פורצלן מבריקים ומעניקים לבית מראה נקי ויוקרתי, אולם המראה המבריק הזה מבליט במיוחד לכלוך וכתמים. כדי לשמר את המראה הייצוגי של הגרניט פורצלן יש להקפיד על שטיפה וטאטוא של הרצפות באופן קבוע. חשוב להקפיד כי חומר הניקוי לא יכיל ווקס שפוגע בברק הטבעי של הגרניט. אין צורך לשפוך כמויות של מים על רצפת הפורצלן, מספיק טאטוא יסודי, שטיפה בסמרטוט לח וייבוש. לתוצאות טובות יותר מומלץ להשתמש בסנו פוליוויקס גרניט פורצלן, חומר ניקוי לרצפות, מיוחד לגרניט השומר על הברק ומנקה ביסודיות. למרות שאריחי גרניט פורצלן ידועים בעמידותם וחוזקם, בכל 5 שנים מומלץ לעשות טיפול מקצועי וציפוי האריחים בסילר להשבת הברק וליטוש השריטות.

 

קרמיקה

מרצפות קרמיקה נפוצות במיוחד וכמעט בכל בית יש לפחות אזור אחד מרוצף קרמיקה. הקרמיקה עמידה יחסית וניתן להשתמש בחומרי ניקוי שונים ומגוונים, אולם מומלץ להימנע משימוש בחומרים המכילים ווקס. אם יש כתם עקשן במיוחד אפשר לנסות להסירו עם  סבון כלים. בנוסף קחו בחשבון שאם מנסים על ריצוף קרמיקה חומר ניקוי חדש מומלץ לבחון את השפעתו על הרצפה בפינה נסתרת לפני שעושים בו שימוש נרחב.

 

ריצוף בטון מוחלק

בשנים האחרונות אנו רואים יותר שימוש בבטון מוחלק כריצוף בבתים ובכלל. הריצוף מגיע במגוון צבעים ובאפשרויות גימור שונות. הבטון חזק, עמיד מאוד לשריטות וכתמים ושומר על מראה חדש ויפה לאורך זמן. את הבטון מצפים בציפוי אפוקסי בדרך כלל, שמעניק לבטון תוספת עמידות בפני חומרים שונים.

את רצפת הבטון שוטפים עם מים וחומר ניקוי עם מעט ווקס או חומר מבריק פעיל. גם הפעם ההמלצה היא לא לשפוך כמויות של מים אלא לנקות עם סמרטוט רטוב. שימו לב שלמרות שריצוף בטון סופח כתמים לאט יותר מסוגי ריצוף אחרים, מומלץ להקפיד על ניקוי מיידי של נוזלים או כתמים מהרצפה כדי לא לפגוע בשכבת הברק.