כללים לניקוי השטיח

כללים מנצחים לניקוי שטיחים

לא משנה כמה ניזהר בסופו של דבר השטיח שלנו יוכתם בשלל כתמים, החל מטביעות רגליים, קפה ומיצים, מזונות שומניים ושערות...כך מנקים את השטיח.

 בניגוד לבגדים שניתן לכבס בכל עת, את השטיח אנחנו לא יכולים לדחוף למכונת הכביסה, הניקוי צריך להיות עדין אך אפקטיבי ולא לפגוע בסיבי השטיח ובאיכותו.

 

shtiache

 

כך תשמרו על השטיח שייראה כמו חדש:

 

טיפול תקופתי:

בעת ההליכה על השטיח חודרים לסיבים חלקיקי אבק ולכלוך מסוליות הנעליים, כאשר חלקיקים אלה מצטברים מקבל השטיח גוון אפרפר ומראהו מלוכלך. חלקיקים אלה הם גם כר פורה לגידול קרדית אבק הבית ועל כן חשוב לשאוב את השטיח לפחות אחת לשבוע בעזרת שואב אבק עוצמתי או לחלופין להפוך את השטיח ליממה (ניתן ללכת ולשבת כרגיל על צידו האחורי של השטיח). לאחר כיממה יש לגלגל את השטיח ולשטוף את האבק והחלקיקים שנשרו ממנו.

גם אם על השטיח אין כתמים נראים לעין, הוא צובר במהלך השימוש בו לכלוך שומני הנצמד לסיבים ולא יורד בשאיבה רגילה. מסיבה זו מומלץ אחת לתקופה לנקות את השטיח בעזרת שמפו שטיחים.  בסנו שמפו לשטיחים חומרים פעילים שיקשרו ללכלוך שנצמד לסיבים ויסירו אותו. תדירות הניקיון בשמפו לשטיחים תלויה במיקום השטיח בבית. שטיח במקום מעבר מרכזי מומלץ לנקות אחת לשלושה חדשים, שטיח במקום צדדי ניתן לנקות בתדירות נמוכה יותר.

 

טיפול נקודתי מיידי בכתמים נוזליים:

מיד עם היווצרות הכתם הניחו עליו מעט סבון כלים, סנו שמפו לשטיחים או סנוקל רסס וכבס והחדירו את החומר לעומק הסיבים בעזרת מברשת נקייה או מטלית, חשוב מאד להקפיד שהמברשת בה משתמשים נקייה לגמרי. השפשוף יצור שכבת קצף, נגבו אותה מהשטיח בעזרת מטלית לחה חדשה כדוגמת סנו רב מגבת.

לאחר שהוסר הקצף בדקו האם הכתם עדיין נראה לעין, אם כן חיזרו על הפעולה שנית. במידה והכתם נעלם נגבו את האזור המטופל שנית בעזרת מטלית לחה על מנת להסיר שאריות חומר פעיל מסיבי השטיח והניחו את השטיח להתייבש.

 

הסרת מסטיק ושעווה מהשטיח:

מסטיק: להסרת מסטיק מסיבי השטיח הצמידו קוביית קרח למסטיק עד שיתקשה וגרדו אותו מהסיבים.

שעווה: הניחו חולצת טריקו ישנה על הכתם ועברו עם מגהץ חם כ-30 שניות בלבד (לא יותר כדי לא לשרוף את השטיח), השעווה תימס ותיספג לחולצה. לאחר מכן הניחו נייר סופג ועליו חפץ כבד על האזור למשך יממה לספיגת שאריות השומן. שימו לב: חשוב מאוד לוודא מראש שהשטיח לא עשוי מחומר סינטטי רגיש לחום, בדקו לפני כן את עמידות השטיח בפינה נסתרת.

טיפים נוספים לשמירה על השטיח:

1. כתם טרי מתנקה הכי טוב - ככל שתמהרו לנקות את הכתם כך תיפטרו ממנו מהר יותר ובקלות.  אם נשפך על השטיח נוזל או מזון מסוים, טפלו בו מהר שככל שניתן.

2. הקפידו לבדוק את עמידות הצבע של השטיח – שטיחים שנטוו בעבודת יד נצבעים לעיתים בצבעים טבעיים הרגישים לחומרי ניקוי. לפני שאתם משתמשים בחומרי ניקוי הקפידו לבדוק את עמידות הצבע בפינת השטיח.

3. הימנעו משאיבת גדילי השטיח (פרנזים) – גדילי השטיח רגישים ועלולים להיחלש עם הזמן.  שאיבה שלהם עשויה לקרוע אותם ולפגוע בשטיח. כאשר אתם שואבים את השטיח הימנעו מלעבור עם שואב האבק על הגדילים, במידה והם מתלכלכים נקו אותם עם מטלית נקייה ולחה.

4. הימנעו משימוש בחמצן פעיל – חומרים המכילים חמצן פעיל יעילים מאד לניקיון אריגים בכביסה אך אינם מומלצים לניקיון סיבים שאינם ניתנים לכביסה. חמצן פעיל עשוי לגרום לדהייה של צבעי השטיח. העדיפו חומרים פעילים עוצמתיים כדוגמת סבון כלים, חומרים לניקוי אריגים על בסיס אנזימתי כדוגמת סנוקל רסס וכבס או סנו שמפו לשטיחים.