איך מסדרים את חדר הילדים?

חדר הילדים יכול להיות החדר הכי מבולגן בבית. אם גם לכם נמאס לדרוך על בובת דינוזאור או על קוביית לגו זעירה בכל פעם שאתם נכנסים לחדר, פנו את אחר הצהריים הקרוב והקדישו אותו לסידור. המדריך המלא צעד אחר צעד לסידור חדר הילדים בצורה שתעודד את התפתחותם.

ילדים זה שמחה וגם כמויות של משחקים עם חלקים זעירים, ספרים, בובות, וצי של כלי תחבורה. את החפצים האלה אתם פוגשים בכל הבית, לרוב כשאתם דורכים עליהם ושוב מתעצבנים.

"סידור חדר הילדים חשוב לא רק למבוגרים, אלא גם לילדים עצמם. חדר מסודר מאפשר לילד למצוא את המשחקים בהם הוא מעוניין. הוא לומד לנהל טוב יותר את המרחב והזמן שלו ותחושות של תסכול וחרדה פוחתות", מפרטת קלינאית התקשורת אפרת שוורץ, המתמחה בטיפול בילדים, "חינוך לסדר ולשמירה עליו מעודד את הילד לפתח הרגלי התנהלות טובים יותר".

אז פנו את אחר הצהריים הקרוב וגייסו את הקטנים למשימת סידור החדר, תתפלאו לגלות עד כמה הם ייהנו ממנה.

לפני שמתחילים מצטיידים ב:

קופסאות פלסטיק שקופות בגדלים שונים - מומלץ להצטייד בלפחות שתי קופסאות גדולות לצעצועים גדולים כמו כדורים, מכוניות משחק, לגו וכדומה. לצידם קופסאות בגדלים קטנים ובינוניים. מומלץ שלפחות קופסה אחת תהיה מחולקת בתוכה לתאים קטנים, היא תתאים למשחקים זעירים.

כוורת או כוננית - את הקופסאות והמשחקים נניח על כוננית, רצוי כזו שהיא בגובה נגיש לילדים, כדי שיוכלו לשחק לבד ובאופן עצמאי (פרט לדברים שלא תרצו שיהיו בהישג ידם), הכוננית צריכה להכיל את כל המשחקים והקופסאות וכן ספרים.

סל תלוי או מונח על הרצפה יכול להיות פיתרון נפלא לבובות וגם לאיסוף זריז של צעצועים לפני מיון, כשרוצים לסדר את החדר מהר (רק אל תשכחו למיין אחר כך את החפצים ולהחזיר למקום). 

מתחילים לסדר:

1.מיון - כל סידור מתחיל במיון. מה אנחנו צריכים? מה אפשר להעביר הלאה ומה יש להשליך לפח. צעצועים שבורים, קרועים ומקולקלים לא כדאי לשמור, הילדים לא ישחקו בהם במילא, ובכלל, אל תפחדו להיפטר מחפצים.

שוורץ מסבירה כי יכולת הוויסות של ילדים צעירים איננה מפותחת דיה. חדר עמוס בצעצועים, שכולם נראים ונגישים לילד עשוי להוביל להצפה. במצב כזה הילד ירפרף בין הגירויים במקום להעמיק את החקירה וההתבוננות.

להצפה יש השפעות התפתחותיות שליליות בטווח הארוך. עדיף לבחור מספר מצומצם של משחקים, אחד או שניים מכל סוג- משחק בניה/הרכבה, משחק קופסא, פאזל ומשחק דמיון. עם הזמן, ניתן לעשות רוטציה בין הצעצועים על מנת לרענן וליצור עניין.

כחלק מהמיון וההחלטה אילו משחקים להנגיש לילד חשוב להבין אילו צעצועים מתאימים לשלב ההתפתחותי של הילד שוורץ מסבירה:

"בשנה הראשונה לחיים המשחק הוא סנסו- מוטורי- התינוק מכניס חפצים לפה, זורק אותם, מטיח אותם ברצפה וכו'. בשלב זה העיקרון המנחה בארגון החדר הוא הבטיחות- הרחקת חפצים קטנים או חדים מהתינוק ופיקוח רב אחרי סביבת הפעילות שלו.

לקראת סוף השנה הראשונה מתחיל להתפתח המשחק הפונקציונאלי- הסעת מכונית, , טיול עם בובה בעגלה ועוד. הפעוט משחזר בעת המשחק סיטואציות שונות מחיי היום יום שלו. בגילאים אלו חשוב לספק לו צעצועים שמאפשרים משחק כזה- כלי אוכל, מזון מפלסטיק/עץ, עגלת בובה, אמבטיה לבובה ועוד. 

עם העלייה בגיל המשחק הופך לסמלי ומורכב יותר, וכולל רצף של מספר פעילויות, למשל השכבת בובה לישון אחרי אמבטיה. בגילאים אלו ניתן לספק לילד גם פריטים שמשמשים בסיטואציות פחות יומיומיות, כמו כלי עבודה וכלי רופא.

החל מגיל שלש הילד כבר יכול להתחיל לשחק במשחקי קופסא פשוטים, כגון לוטו.

לקראת גילאי בית ספר הילדים מרבים להזמין אליהם חברים ולשחק עמם, לרוב במשחקים סימבוליים כגון בובות או תחפושות, משחקי הרכבה שונים כגון לגו או משחקים מוטוריים כגון משחקי כדור. "

2.מתחילים לסדר - בקופסאות נאפסן צעצועים בתפזורת כמו מכוניות משחק, כלי מטבח, קוביות ומשחקים קטנים. מומלץ להקדיש כל קופסה לסוג אחר של משחק למשל בקופסה אחת נשים את כל המכוניות, בקופסה אחרת כלי מטבח ובקופסה נוספת את הקוביות וכך הלאה.

על מנת לחנך את הילד לעצמאות שוורץ ממליצה למקם בסמוך משחקים הקשורים זה לזה מבחינת פעילות כמו עגלה לצד הבובות, משחקים המדמים מאכלים לצד כלי אוכל.

עוד ממליצה שוורץ למקם משחקים אלה בהישג ידו של הילד על מנת לאפשר לילד ליזום את המשחק בהם באפן עצמאי ואף לעודד את אותו להחזיר את החפצים למקום בעצמם בסיום הפעילות. 

3.מסדרים על המדף – משחקי קופסה גדולים אפשר לסדר ישירות על המדף. סדרו את הקופסאות אחת על גבי השנייה לפי הגודל- הגדולה ביותר למטה והקטנה ביותר למעלה. לצד משחקי הקופסה נניח את קופסאות הפלסטיק ואת הספרים.

שימו לב: אריזות משחקי קלפים נוטות להיקרע, מומלץ לסדר מראש את המשחקים כמו טאקי או רביעיות בקופסה קטנה עם תאים לחלוקה. 

עבור ילדים צעירים ממליצה שוורץ לבחור מספר ספרים ומשחקים מצומצם יותר ולהציגם על מדף נמוך באופן "חזיתי" ולא מהצד . הצגה כזו עשויה לפתות את הילד לקחת ספר ולדפדף בו, ובנוסף פחות מציפה עבורו לעומת ספריה עמוסה.

4. אופניים ומשחקי גלגל- אם החדר קטן חסכו מקום ותלו את האופניים על מתקן תלייה על הקיר. מתקן כזה תמצאו ברוב חנויות האופניים בכמה עשרות שקלים.

5. צבעים ומוצרי יצירה - ילדים אוהבים לעסוק שעות ארוכות בציור, צביעה הדבקה, משחק בבצק או בפלסטלינה.

מומלץ ליצור בחדר המשחקים פינת יצירה: שולחן וכיסאות, מדפים לאחסון וקופסאות שיכילו את חומרי היצירה השונים.

מומלץ להקדיש קופסה לכל מוצר: צבעי פסטל בקופסה אחת, טושים באחרת וכן הלאה. לחומרי יצירה יתאימו במיוחד קופסאות מגירה שבהן ניתן לאחסן סוגים שונים של חומרי יצירה. 

כך שומרים על הסדר:

1. שתפו את הילדים בסידור - חדר הילדים הוא שלהם. שתפו אותם בסידור, במיון ובהחלטה איפה להניח כל דבר שיהיה להם נוח. בנוסף, הילדים ידעו איפה כל דבר נמצא ויהיה להם קל יותר לבחור במה לשחק ולהחזיר למקום את מה שצריך.

2. מדף לכל ילד - לרוב חדר הילדים משותף לשני אחים ויותר. הקדישו לכל ילד מדף משלו לפי הצרכים והגיל שלו.

3. משחק הסידורים - מומלץ להנחיל הרגל לסדר את החדר כבר מגיל צעיר. עם פעוטות וילדים קטנים שחקו את משחק הסידורים, בערב או כשרוצים לסיים לשחק נשים מוסיקה קצבית בחדר ונעשה תחרות - מי מכניס הכי הרבה צעצועים למקום ועוזר לסדר את החדר?

ולסיום ממליצה אפרת שוורץ "להימנע מהצפת החדר בצעצועים רבים וברכישת המון צעצועים מאותו סוג, הצפה פירושה חוסר יכולת להתמקד במשחק אחד ויש לה השפעות לטווח הארוך במיוחד לילדים המאופיינים בבעיות קשב וריכוז".