מניעת הדבקה במחלות זיהומיות – זה בידיים שלכם


שוחחנו עם ד"ר חלימה דבאג'ה-יונס, מומחית ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות, ובדקנו: כיצד מונעים מחלות זיהומיות בקרב ילדים ותינוקות, מי נמצא בסיכון מוגבר לחלות, והאם בכלל כדאי להימנע מחשיפה לחיידקים? התשובות בידיים שלכם

הורים רבים יעידו שילדים נוטים לחלות בשנים הראשונות לחייהם. זה לא מנוגד להגיון: ילדים, ובמיוחד תינוקות ופעוטות, נמצאים בסיכון מוגבר להידבק במחלות. לדברי ד"ר חלימה דבאג'ה-יונס, מומחית ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות, הסיבות לכך מגוונות. "ראשית," מסבירה ד"ר דבאג'ה-יונס, "ילדים הם סקרנים מטבעם ונוטים להכניס לפה כל חפץ חדש שהם נתקלים בו. הם גם לא יימנעו מנגיעה בחפצים מלוכלכים, ובאופן כללי אין להם מודעות רבה להיגיינה. החשיפה שלהם להפרשות פה ואף היא עצומה, לכן נגיפים וחיידקים יכולים לעבור בקלות מילד לילד, אפילו בתקופת הדגירה בה עדיין לא מופיעים התסמינים הקליניים. זהו גם גיל בו רוב הילדים טרם שולטים בצרכיהם, דבר העלול להגביר הפצת חיידקי מעיים." אם נוסיף לכל זה את מספר הילדים שהם פוגשים בכל יום במסגרות השונות אשר חולקים איתם צעצועים ומשטחים ונמצאים איתם בקרבה פיזית – ניתן להבין מדוע לפעמים נדמה שהילד מדלג בין מחלה למחלה.

אז כיצד ניתן בכל זאת למנוע הידבקות?
"לא ניתן למנוע זיהומים באופן מוחלט," מסייגת ד"ר דבאג'ה-יונס ומיד מעודדת, "אך בהחלט ניתן להוריד את הסיכון להדבקה אם שומרים על מספר כללים חשובים".

  • בראש ובראשונה, היגיינת ידיים: "זוהי פעולה פשוטה, מהירה ויעילה מאוד. רחצה במים ובסבון או חיטוי הידיים עם תכשיר אלכוהולי בריכוז של לפחות 60%, הם הכלי החשוב ביותר במלחמה נגד העברת זיהומים," מסבירה ד"ר דבאג'ה-יונס. רחצו את ידיכם לפני כל הכנת אוכל או לאחר מגע עם הפרשות גוף כלשהן, והקפידו לחטא את ידיכם לאחר שימוש בשירותים, החלפת חיתולים או התעסקות עם מזון גולמי.
  • חנכו את הילדים לשמירה על היגיינת ידיים: "הפכו את שטיפת הידיים לשגרה יומיומית," מציעה ד"ר דבאג'ה-יונס. "הרגילו את הילד לשטוף ידיים לפני כל ארוחה ולאחר משחק בחצר, בחול, ביקור בשירותים או אפילו ליטוף בעל חיים."
  • הקפידו על מתן חיסונים בזמן: קבלת חיסונים בזמן ובמועד המתאימים לתוכנית משרד הבריאות, מבטיחה הגנה מפני חיידקים ונגיפים העלולים לגרום למחלות קשות ולא נעימות.
  • הימנעו משליחת ילדים חולים לגן: נשמע בסיסי? זה נכון. "ילד חולה צריך לנוח בבית, להתחזק ולהתאושש. גם שלשול קל יכול להיות תסמין של מחלת הרוטה המדבקת מאוד."
  • הקפידו על ניקיון הסביבה והציוד: משחקים, צעצועים, משטחי החתלה, כלי המיטה ומשטחי האוכל – כל מקום כזה יכול להיות מצע נוח לגידול חיידקים. הקפידו לנקות ביסודיות.

ומי נמצא בסיכון מוגבר לחלות?
"תינוקות," עונה ד"ר דבאג'ה-יונס. "ובעיקר תינוקות בחודשי חייהם הראשונים. מערכת החיסון שלהם עדיין לא בשלה ועמידה מספיק בפני שלל החיידקים והנגיפים הקיימים, וכל מפגש ראשון עם חיידק או נגיף חדש הוא מפגש ללא הגנה מקדימה. בנוסף, מדובר בתינוקות שטרם קיבלו את שיגרת חיסוני הילדות, ובכך הם חסרי הגנה בפני חלק מהמחוללים העלולים לגרום למחלות קשות."
כדי לשמור על התינוקות הרכים ד"ר דבאג'ה-יונס מציינת כמה כללים שחשוב להקפיד עליהם: "זה נשמע מובן מאליו, אך חשוב להימנע מחשיפה לאנשים חולים. ויותר מזה: להימנע עד כמה שאפשר ממפגשים עם פעוטות וילדי גן, שעלולים להעביר מחלות זיהומיות בתקופת הדגירה. נכון, בבית בו יש יותר מילד אחד זה כמעט בלתי אפשרי, לכן רצוי להרחיק את התינוק במידת האפשר."
כללים נוספים שכדאי לאמץ הם שמירה על ניקיון סביבת התינוק וחפציו, והקפדה על היגיינת ידיים בכל טיפול בתינוק. "בייחוד אחרי טיפול בחיתולים, יציאה מהשירותים, או לפני הכנת אוכל והנקה," מדגישה ד"ר דבאג'ה-יונס.

אם אין מים – יש אלכוהול
לעיתים אנחנו נמצאים באזור בלי גישה למים ולסבון. האם ניתן לוותר על שטיפת הידיים? "בהחלט לא," עונה ד"ר דבאג'ה-יונס. "במקרים בהם אין לכלוך נראה לעין ניתן להשתמש בתכשיר אלכוהולי המקביל לרחצת ידיים עם מים וסבון. תכשירי חיטוי יעילים הם אלו המכילים לפחות 60% אלכוהול, וכוללים חומרי שימון וסיכה השומרים על שלמות העור ומונעים התפתחות סדקים שעלולים לאכלס בתוכם כמות גדולה של חיידקים." יחד עם זאת, וודאו שהתכשירים רחוקים מהישג ידם של ילדים, למניעת הרעלה בבליעה.

אז כל החיידקים רעים?
"לא. יש גם חיידקים טובים," מציינת ד"ר דבאג'ה-יונס. "למעשה, חלק מהחיידקים הנמצאים על פני הגוף ובמעי שלנו אף משפרים את תפקוד מערכת החיסון ולכן לא מומלץ לחסל אותם. שמירה והקפדה על הכללים שהזכרנו ישמרו על החיידקים הטובים קרוב – ועל אלו המזיקים רחוק ככל האפשר".