מדריך המזיקים: איזה חרקים זוחלים ומעופפים עלולים להימצא בבית?

איזה חרקים ומזיקים נפוצים במיוחד בסביבה הביתית ואיך ניתן להיפטר מהם? המדריך המלא

בין אם אתם גרים בעיר או בכפר, בקומת קרקע או בבניין גבוה, סביר להניח שמתישהו תתמודדו עם חרקים מזיקים בבית. בארץ נפוצים לא מעט זנים של מזיקים שנמשכים לבתים שלנו בחיפוש אחר מזון או מקומות חמימים ובטוחים למחייה והתרבות. מעבר לסוגיה האסתטית והשאיפה לחיות בסביבה נקייה, חשוב להיפטר ממזיקים שונים שעלולים להעביר מחלות או לגרום לנזקים בקרבת הבית. הכירו את החרקים הנפוצים בישראל ואת השיטות הבטוחות להיפטר מהם.

juck2

תיקן אמריקאי

התיקן האמריקאי הוא מה שרובנו יזהו כג'וק. חרק גדול יחסית (תיקן בוגר יכול להגיע לגודל של 4 ס"מ) שצבעו חום אדמדם והוא יכול לעוף. התיקן האמריקאי חובב לחות וחום ונמצא לרוב בפתחי הביוב, מאחורי מכשירי חשמל ובארונות לחים במיוחד, למשל, מתחת לכיור.  התיקן ניזון משאריות מזון.  פירורים ושאריות מזון הוא מוצא על הרצפה והשולחנות בחדרי הבית ובעיקר במטבח.  מגירות המטבח ואיזורים מאחורי ארונות המטבח, המדיח והמקרר אהובים עליו במיוחד מאחד והם חשוכים, לחים, ועשירים בפירורי מזון לחים, בפחי האשפה ובביובים שאריות מזון לרוב ולכן אוהב התיקן האמריקאי חדרי אשפה בבניינים משותפים ומאגרי פסולת רטובה שנאספה.. ידוע כי התיקן עלול לזהם מוצרי מזון ואת הסביבה בה הוא שוהה בהפרשותיו ונוכחותו אינה נעימה. מחזור החיים של תיקן אורך כ – 6-12 חודשים ובמהלכו בוקעים לנקבה מעל מאה צאצאים.  

מסיבה זו, כשמופיע תיקן בודד חשוב לא לתת לו להתחמק ולהתרבות במהרה.  כדי למנוע את התפתחותו בבית מומלץ לרסס חומר הדברה ביתי בעל אפקט קטילה מתמשכת את הריסוס יש לעשות על פי ההנחיות שעל האריזה. ריסוס מבוקר במוצרי הדברה ביתיים על פי ההנחיות יטפל בנגיעות מקומית וימנע התפתחות אוכלוסיות תיקנים בבית.

בנוסף חשוב מאד להקפיד על ניקיון המטבח והבית, שאריות מזון זעירות ופירורים שנמצאים בחדרים אהובים על התיקנים ומאפשרים להם להתפתח ולהתרבות בחדרי הבית. 

תיקן גרמני

התיקן הגרמני קטן יחסית (גודל תיקן בוגר הוא כ-1.5 ס"מ), צבעו חום עד שחור, לעיתים הוא ייראה כמו גרסה מוקטנת של התיקן האמריקאי. הוא מגיע לבתים פרטיים לרוב כשהוא מסתתר בארגזי קרטון או חפצים נגועים. התיקן הגרמני נחשב למזיק במיוחד שכן הוא שוכן בתוך ארונות ומקומות חשוכים ונסתרים במטבח, מתרבה במהירות גדולה מזו של התיקן האמריקאי ועלול לזהם את מוצרי המזון והמטבח בחיידקים. גם הוא אוכל הכול, החל מפירורי מזון שנמצאו בארון ועד לשאריות מזון טרי בכיור, הוא פעיל מאד במשך הלילה וכמעט שאינו נראה במשך היום.  

אם ראיתם בביתכם תיקן גרמני במשך היום סביר להניח שהנגיעות בביתכם גדולה. כדי להיפטר ממנו מומלץ להשתמש בסנו K 300 פלוס 8 המכיל חומר המונע התפתחות אוכלוסיות גדולות של תיקנים בבית.

juck

נמלים

נמלה חיה לרוב בקינים עם עוד אלפי או עשרות אלפי נמלים נוספות, בחצר, מתחת לרצפות ואףבתוך קירות הבית. הנמלים יוצאות דרך סדקים זעירים בקיר בחיפוש אחר מזון. אם קמתם בבוקר וגיליתם שהשיש במטבח שורץ נמלים שסוחבות פירורים זעירים, תהיו בטוחים שזה לא ייגמר באיסוף פרורים מהשיש, מהר מאוד תמצאו נמלים גם בארונות המטבח ובצנצנות או באריזות מזון. כדי להיפטר מהנמלים בראש ובראשונה חפשו סדקים או מקומות מהם הנמלים יכולות לצאת. אתרו את הקן ורססו אותו עם חומר המיועד להדברת נמלים בבית. בנוסף מומלץ לרסס את מסלול שיירת הנמלים, סמוך לקינים ובפינות.  למוצר רב קוטל קשית מיוחדת המקלה את הריסוס בפינות ובסדקים.  גם המוצר K 333 שמגיע בניחוח לימוני נעים מתאים לטיפול בקיני נמלים ולמניעת הופעתן.

קרדית האבק

קרדית האבק אומנם מוכרת בשמה אך בניגוד למיתוס המוכר אין קשר בין כמות האבק בבית ובין נוכחותה. בגלל גודלה הזעיר היא נעה ברוח, בין חלקיקי אבק שונים ומכאן שמה. החרק הזעיר לא נראה לעין אלא באמצעות זכוכית מגדלת והוא אוהב סביבה חמימה ולחה ולכן נפוץ בארץ במיוחד. הוא שוכן במזרנים, ספרים, ביגוד רהיטים ולמעשה כמעט בכל פינה בבית וניזון משערות ומתאי עור מתים שנושרים מכולנו. הפרשות הקרדית היא הגורם האלרגני שמביא אנשים רבים לפתח תסמינים הכוללים צינון כרוני, רגישות בעיניים וקשיי נשימה.

מומלץ להקפיד על תחלופה קבועה של כלי המיטה שטיחים ורהיטים מרופדים, כמו ספות ניתן לנקות בסנו שטחיים פלוס, המוצר היחיד שדוחה את קרדית האבק ומאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה. אם בביתכם רגישות לקרדית האבק מומלץ לכבס וילונות לעיתים תכופות, לכבס ציפויי כריות ואריגים נייחים.  ניגוב אבק מרהיטים בסנו רהיט מותיר שכבה מבריקה דוחת אבק וגם הוא מסייע להאטת הצטברות האבק בבית

פרעושים

הפרעושים הם חרקים זעירים, מוצצי דם, אשר עוקצים ועלולים להעביר מחלות לבני אדם ולחיות. נוכחותם קשורה לרוב בהימצאות של חיות מחמד המשמשים להם פונדקאים כמו כלבים, חתולים וציפורי בית. הפרעושים מוצצים את דם הפונדקאי, פעולה העשויה לגרום לגירוד, פריחה בעור ואי נוחות. בנוסף,הם יכולים לעבור בקלות מגוף אחד לאחר.

כדי למנוע פרעושים מומלץ להקפיד על טיפול מונע לחיות המחמד לקראת הקיץ. אם נצפים על החיה חרקים זעירים ושחורים והיא מרבה להתגרד יש לבצע טיפול מיידי. את משטחי הרביצה של חיות המחמד מומלץ לשאוב  בשואב רב עוצמה, וכמו כן לרסס בקרבת מקום המרבץ בסנו K2000 המותאם להשמדת פרעושים וחרקים נוספים. את הריסוס יש לבצע על פי הוראות השימוש שעל האריזה בכל מקרה אין לרסס ישירות על  חיות המחמד.