כמה עובדות על יתושים ועל הדרך להיפטר מהעקיצות המטרידות

בכל קיץ הם חוזרים, עוקצים ומטרידים. היתושים כמובן. כמה עובדות על חיי החרק ומה עושים כדי למנוע עקיצות. 

כולם מכירים את הרגע הנורא הזה באמצע שנת הלילה, יתוש מזמזם לנו סמוך לאוזן וההבנה שעוד רגע אנחנו הולכים להעקץ ולהתגרד.

היתושים הם חרקים מעופפים הניזונים לרוב מצוף פרחים. בחייו עובר היתוש מספר גלגולים:

ביצה - את הביצה מטילה היתושה במקווי מים אולם היא יכולה לשרוד גם בתנאי יובש למשך חודשים רבים ולבקוע שוב ברגע של מפגש עם סביבה רטובה.

זחל- הזחל בוקע מן הביצה וחי במים למשך שבוע לפחות, עד שהופך לגולם.

גולם - לאחר 4 הנשלות עור הזחל מתגלם ועובר את השינוי ליתוש בוגר, התהליך לוקח לרוב יומיים.

יתוש בוגר - לאחר שבקע מן הגולם היתוש מטפס למעל פני המים וכעבור שעתיים של ייבוש הכנפיים מוכן לעוף לדרכו.

נקבת היתוש זקוקה לדם יונקים כדי לקבל את החלבון הדרוש לה לייצור ביצים, משום כך היא נמשכת לחום ולפחמן דו חמצני (שאנו פולטים בתהליך הנשימה). ליתושים יש חוש ריח מפותח והם רגישים לחום, מה שעוזר להם לאתר טוב יותר את מושאי העקיצה.

במהלך העקיצה היתושה מחדירה קשית זעירה לעור ובעזרתה שואבת כמות מזערית של דם, בתהליך זה חודר חומר נוגד קרישה לעור והוא זה שגורם לנפיחות אדמומיות וגרד.

unnamed-9

אז איך נפטרים מהמטרידות העוקצניות?

1. מניעת התרבות יתושים בסביבת הבית

נקבת היתוש מטילה את הביצים שלה במים עומדים, כל מקור מים בין שבוע או יותר יכול לשמש כבית גידול לזחלי יתושים וליתושים בכלל. סרקו מדי שבוע את סביבת הבית ויבשו מים עומדים בעציצים או שלוליות קטנות בגינה, כיסוי מצבורי מים שלא ניתן לנקז כמו בריכות נוי (אגב, דגי נוי אוכלים זחלי יתושים ויכולים למנוע את התפשטותם).

2. אין כניסה ליתושים

אמצעי נוסף להיפטר מהמעופף המטריד היא התקנת רשתות על החלונות ופתחי הבית וכילות על מיטות תינוקות. בעת התקנת הרשת הקפידו להתקין רשתות העומדות בתקן ויהיו עמידות לאורך זמן מול השמש והחום הישראלי. בנוסף, מומלץ להשתמש במאוורר עוצמתי,היתושים נחשבים חרקים שעפים לאט והמאוורר מקשה עליהם לעופף ולהתקרב למושאי העקיצה שלהם.

3. תכשירים דוחי יתושים

קיימים סוגים שונים של דוחי יתושים המבוססים על חומרים פעילים שונים. המוצרים מתחלקים לשני סוגים: חומרים קוסמטיים למריחה על העור שמגיעים במארזי רול און או תרסיס כמו סנו די הוותיק, סנו די לתינוקות או תכשירים טבעיים המבוססים על צמחים דוחי יתושים כמו סנו די מתמצית אקליפטוס לימוני. בנוסף קיימים תכשירים שנועדו לטיפול סביבתי כמו מכשירים חשמליים דוגמת סנומט ותרסיסים שונים.
חשוב להקפיד שאתם רוכשים מוצר שקיבל רישיון מטעם משרד הבריאות או המשרד לאיכות הסביבה בהתאם לסוג המוצר.