המדריך המלא להתגוננות מעקיצות יתושים באזורים טרופיים

מסלול, דרכון וכרטיס טיסה כבר יש? השלב הבא הוא חיסונים והתגוננות מפני עקיצות יתושים.
עשרת הטיפים להימנעות מיתושים שכדאי להכיר כדי לעבור את הטיול בשלום

יתושים. הם בכל מקום ולא משנה איפה אנחנו נמצאים, אף אחד לא חסין מעקיצות. לכן חשוב מאוד להכיר את הדרכים להימנע מהם, גם בארץ, אבל בטח ובטח בחו"ל ובעיקר במקומות בהם עקיצה היא הרבה יותר מגירוד ואי נוחות, אלא בעלת פוטנציאל למחלות, לעיתים אפילו ממש מסוכנות, כמו זיקה, מלריה, קדחת הדנגי או קדחת צהובה (רשימה חלקית).

טיולים באזורים טרופיים, בג'ונגלים, בטרקים ובאזורים פחות מתויירים מזמנים חוויות מדהימות ושונות ממה שאנחנו מכירים, וזה לא פוסח גם על חוויית היתושים. זה מחייב אותנו להגיע מוכנים ולאמץ אסטרטגיית ההתמודדות מקיפה לכל נושא היתושים.

אז איך נוסעים וחוזרים בשלום?
בעזרת 10 הטיפים הבאים להתגוננות מפני עקיצות יתושים:

1. דעו את היעד שלכם – יתושים נמצאים בכל מקום, עם זאת ישנם אזורים מסוכנים יותר. המרכז לניתור ומניעת מחלות, CDC האמריקאי, מציין את מרכז ודרום אמריקה, סאב-סהרה אפריקה, דרום ודרום-מזרח אסיה כאזורים מסוכנים מבחינת עקיצות יתושים. באזורים אלה יש לנקוט משנה זהירות ואף יש צורך לפנות לפחות 6 שבועות לפני הנסיעה ללשכות הבריאות ולרופא מתמחה או מרפאת מטיילים. המלצה זו מתאימה לכל נסיעה בה היעד אינו מדינה מערבית ומפותחת. כדאי לבדוק מהן התקופות בהן היתושים פעילים יותר באזור היעד ולנסות להימנע מטיול בתקופות אלה. כמובן שיש להימנע מטיולים באזורים אשר פורסמה לגביהם אזהרת מסע של משרד הבריאות.

 

 

 

2. למי קראתם דוחה? – תכשירים דוחי יתושים הם ככל הנראה הפתרון האפקטיבי ביותר נגד יתושים ועקיצות וניתן להשיג אותם לרוב בתרסיס או בתחליב. חשוב מאוד להקפיד על הוראות השימוש הנלוות למוצר ולהקפיד ביישומן. יש למרוח על האזורים החשופים, אולם להימנע ממריחת האזורים הקרובים לפה ולעיניים וכמובן מאזורים פצועים או מגורים. אם יש צורך גם בקרמים מקדמי הגנה יש למרוח קודם אותם ורק אז את התכשיר דוחה היתושים. תדירות המריחה מצוינת בהוראות השימוש ויש לחדש את המריחה לפי הצורך. חשוב לרכוש מוצרים בפיקוח בעלי רישוי של משרד הבריאות.

 

3. הבגד לא עושה את האדם אך מונע עקיצות - מרבית היתושים אינם עוקצים מבעד לבד, לכן באזורים בהם קיים סיכוי ליתושים מומלץ לכסות כמה שאפשר יותר חלקי גוף. זה אומר להקפיד על גרביים, נעלים סגורות, כובע (אם אפשר עם כיסוי עורף או רשת) וללבוש בגדים ארוכים. עדיף בגדים שאינם צמודים לגוף כיון שכך אנו מקשים על היתוש לעקוץ. בגדים שאינם צמודים יסייעו גם לאוורור הגוף ולצמצום הזעה מה שמוביל אותנו לטיפ הבא.

4. יתוש אוהב זיעה? אז זהו שכן, ככל שאנחנו מזיעים יותר אנחנו אטרקטיביים יותר ליתושים. כדאי לנסות להקפיד על בגדים מאווררים. בגדים בצבעי פסטל וצבעים ניטראליים סופגים פחות חום, בניגוד לבגדים בצבע שחור או צבעים כהים אחרים ולכן יצמצמו מעט את אפקט ההזעה. אל תשכחו ליבש את העור במגבת לפני שאתם מחדשים את מריחת התכשיר דוחה היתושים.

5. יתושים בהפסקה – למרבית היתושים שעות פעילות קבועות, רובם אינם פעילים 24/7 וכדאי לנצל את העובדה הזאת לטובתכם. לרוב יתושים פעילים יותר משעות השקיעה ועד לזריחה, אבל כאמור זה תלוי בסוג היתוש. נסו להתאים את המסלול לזמנים שבהם היתושים פעילים פחות, אם זה לא מתאפשר הקפידו להיות מוגנים בהתאם.

6. לא עפים נגד הרוח – יתושים לא מצטיינים בתעופה, לכן כדאי לשהות בחדרים בעלי מאוורר, הם יתקשו לעופף לידכם והסיכוי שתיעקצו קטן. אגב זו בדיוק הסיבה שאם אתם מנסים לתפוס אותם כדאי לעשות זאת באמצעות שתי כפות הידיים ולא באמצעות יד אחת בלבד.

7. רשתות, זה חלק מהסיפור – בואו נתערב שאין מלון שאתם מזמינים בלי לבדוק אם יש בו רשת wifi, אבל חוץ מאינטרנט כדאי לוודא שיש על החלונות רשתות וכשאתם מגיעים למקום גם לוודא שאין חורים ברשתות, זה כידוע הופך אותן ל"קצת" פחות יעילות.

 

8. לילות כילות – הכילה צריכה להיות ידידתכם הטובה ביותר לעת לילה. שימו לב שהכילה שלכם לא קרועה וזכרו לתחוב את הקצה שלה מתחת למזרון אחרי שאתם נכנסים למיטה, כדי ליצר איטום מקסימלי. אם אתם מקפידים גם על רשתות, מאווררים ותכשירים דוחי יתושים זה אמור לשמור עליכם מוגנים מיתושים במשך הלילה.

9. להימנע מאזורי מים עומדים – זה לא סוד שיתושים אוהבים מים, אבל מרבית היתושים גם לא מתרחקים הרבה מאזור המחיה שלהם, לכן שימו לב בזמן המסלול להימנע מהפסקות באזור של מים עומדים כמו שלולית או באר. בבחירת מקום לינה ללילה מומלץ לא להקים מחנה קרוב למקור מים כי למרות הפיתוי הגדול שבנוף, המחיר בעקיצות עלול להיות גבוה.

10. תכשירים חשמליים דוחי יתושים לחדר – ובכן? זה אף פעם לא מזיק, אבל יש לבדוק לפני כן שהם מתאימים לשקעים ביעד, אחרת חבל לסחוב.