היתושים שעברו את הגבול

טיול אחרי צבא, ירח דבש או חופשות מושכים מטיילים לצאת למסעות אקזוטיים מעבר לים. למרבה הצער, גם היתושים אוהבים לטייל יחד איתם. מדוע עקיצות יתושים עלולות להיות מסוכנות עבורנו, ואיך ניתן להימנע מהן? פרופ' אלי שוורץ, מנהל המרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות בביה"ח תל השומר, עם כל התשובות לשאלות העוקצות.

לא נחש, לא אריה, ואפילו לא כריש לבן: בעל החיים המסוכן ביותר לאדם הוא דווקא היתוש. מופתעים? "700 מיליון בני אדם בשנה חולים במחלות המועברות על ידי יתושים" אומר פרופ' שוורץ, מנהל המרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות בביה"ח תל השומר. "חלקן טיפסו בשנים האחרונות לראש רשימת המחלות הקטלניות בעולם, ועקפו אפילו את המלריה". אז מה הופך את החרק העוקצני למסוכן כל כך, היכן בעולם הוא פועל והאם ניתן להתגונן מפניו? יצאנו לבדוק.

 

 

אזהרת מסע: יתוש לפניך

"ראשית, חשוב לדעת", מדגיש פרופ' שוורץ. "שלא כל יתוש שעוקץ אותנו מעביר מחלות, ולא כל יתוש מסוגל להעביר כל מחלה. חשוב לזהות את היתושים הקטלניים ומקום פועלם, כדי שנדע כיצד ומתי עלינו להתגונן".

 

אם כך, מי הם היתושים המסוכנים ביותר בעולם, והאם יש כאלו שנמצאים בישראל? הרשימה שלנו מתחילה עם יתוש ה"אדס". מקור שמו ביוונית הוא אי - נחת וכאב, ושמו אכן מדבר בעד עצמו", מזהיר פרופ' שוורץ. "בנוסף לעקיצתו הכואבת, ביכולתו להעביר מחלות מרובות, ביניהן קדחת הדנגי- מחלה נגיפית העלולה לגרום גם למוות". המחלה נפוצה כמעט בכל אזורי המזרח הרחוק, יבשת מרכז ודרום אמריקה, האיים הקאריביים וגם באפריקה.

בארץ היתוש נקרא "הנמר האסייתי", יתוש שמתפתח במים עומדים, ואף במאגרי מים קטנים, כגון אדניות או עציצים. מקורו במזרח הרחוק (ומכאן גם שמו). לפי ההערכות, היתוש הגיע לארץ עם סחורות המיובאות מהמזרח הרחוק לישראל. יתוש זה יכול להעביר, בין השאר, גם את נגיף הדנגי וגם לאחרונה את המחלה שזכתה לפרסום רב בתקשורת הבינלאומית - הזיקה.

 

יתוש הקולקס, הינו יתוש שקיים ברחבי העולם כולל בישראל. יתוש הפעיל בעיקר בשעות הלילה ובעונת הקיץ. בארץ הוא מעביר את קדחת הנילוס המערבי, מחלת חום קשה שעיקר התחלואה היא בחודשי הקיץ. "מקור הוירוס בציפורים שנודדות מאפריקה לאירופה בחודשי הקיץ. תהליך ההדבקה מתחיל כאשר היתושים עוקצים ציפורים כדי לקבל מהם מנת דם, ואם בהמשך הם יעקצו אדם, הם יעבירו את המחלה לאדם. למחלה זו אין כיום חיסון". מסביר פרופ' שוורץ.

 

 

יתוש האנולופס, הוא יתוש מפורסם המעביר את מחלת המלריה. המלריה הייתה קיימת ברחבי העולם המערבי כולל גם בישראל והוכחדה באמצע המאה ה-20. "אך עדיין אנו רואים מקרים רבים, כולל מקרי מוות כתוצאה ממלריה", אומר פרופ' שוורץ. "כיום ישנם מטיילים שנסעו לאזורים נגועים במלריה (בעיקר אפריקה) וחזרו עם מלריה. יתוש האנופלס גם הוא שייך למשפחת היתושים העוקצים בלילה, ולכן עיקר ההתגוננות צריכה להיעשות בשעות הערב ועד שעות הבוקר המוקדמות. בנוסף להתמרחות, ישנם גם כדורים ייעודיים למניעת מלריה".

"מטיילים רבים שנוסעים לאירופה חושבים ששם אין סכנה של מחלות המועברות על ידי יתושים", אומר פרופ' שוורץ, "אך האמת היא שגם באירופה אנחנו מכירים את יתוש האדס וכן ניתן להידבק באזורים מסוימים בקדחת הנילוס".

 

אז המחלות האלו הן בעצם בעיה של מטיילים בלבד?

"ממש לא", מבהיר פרופ' שוורץ, "צריך לזכור שחלק מהמחלות קיימות גם בארץ. נכון, אמנם מחלות המועברות על ידי עקיצות יתושים הן אחת הבעיות ממנה סובלים מטיילים בחו"ל, אך עם הגלובליזציה וייבוא סחורות מעבר לים- הן מגיעות גם לישראל ולכן חשוב להיות מודעים".

 

 

כך תתגוננו מפני עקיצות יתושים בחו"ל

לסיום, חשוב לציין שחשוב להימנע מעקיצות יתושים ככל האפשר, גם בעת שהייה בחו"ל.
לפניכם 10 טיפים של פרופ' אלי שוורץ להימנעות מעקיצות:

1. התמרחו בחומר דוחה יתושים חומר המכיל DEET, ובריכוז גבוה (25% או יותר).

2. במידה ואתם מטיילים עם ילדים ותינוקות, ניתן להשתמש בחומרים דוחי יתושים המיועדים עבורם.

3. בניגוד למה שנהוג לחשוב, חומרים נגד יתושים הנקנים בארץ יעילים גם בחו"ל. עדיף לקנות חומרים אלו בארץ בשל הפיקוח והידע ממה תכשירים אלו מורכבים.

4. דאגו לישון בחדרים מוגנים מיתושים. ישנים בחדר לא ממוזג? וודאו שיש רשתות שלמות על החלונות וכילה מסביב למיטה.

5. מטיילים עם עגלת תינוק? עטפו אותה היטב בכילה, ובדקו שאין בה חורים.

6. ניתן להצטייד במכשיר דוחה יתושים המתחבר לחשמל

7. מטיילים שנעקצו בחו"ל וחלו, אם מדובר בחזרה לארץ בתוך שבועיים מהמחלה, חייבים להתמגן גם בארץ באמצעות חומרים דוחי יתושים. המטרה: להימנע מכך שייעקצו על ידי יתוש מקומי שיעביר את המחלה לאחרים.

8. לכל יתוש שעות פעילות אחרות. היתוש שמעביר את המלריה פעיל בשעות הלילה, ואילו היתוש המעביר את קדחת הדנגי והזיקה פעיל בשעות היום. בדקו מהם המחלות השכיחות באזורים בהם אתם מטיילים.

9. יתושים נמשכים למקווי מים וכדאי להתרחק מהם ככל שניתן. אם אתם כבר מעוניינים לטייל ליד אגם, נחל, או נהר – הקפידו על כללי ההתמגנות ביתר זהירות.

10. הקפידו לקרוא את עלון השימוש המצורף לתכשירי ההגנה נגד היתושים ולוודא כי הם מאושרים על ידי משרד הבריאות.

נסיעה טובה!